De nieuwe MINI John Cooper Works

MINI presenteert de meest krachtige modellen die het merk in zijn zestigjarige historie heeft ontwikkeld. De 306 pk sterke 4-cilinder turbomotor in de nieuwe MINI John Cooper Works Clubman en Countryman zorgt voor buitengewoon indrukwekkende prestaties. In beide modellen is de bijzonder krachtige motor standaard gekoppeld aan een nieuwe 8-traps Steptronic Sport transmissie en een mechanisch sperdifferentieel op de vooras. Verder beschikken beide over ALL4 vierwielaandrijving, een speciaal ontwikkeld onderstel en extra verstevigingen in carrosserie, motorophanging en onderstel. Dit zorgt ervoor dat de racebeleving van de John Cooper Works modellen naar nog grotere hoogte wordt getild.

De souplesse is groter dan ooit

De nieuwste generatie van de 4-cilindermotor voor de John Cooper Works modellen met MINI TwinPower Turbo technologie levert maximaal maar liefst 75 pk meer. Het maximale koppel is verhoogd met 100 Nm naar 450 Nm en de acceleratietijden zijn eveneens aanzienlijk verbeterd. De nieuwe MINI John Cooper Works Clubman heeft slechts 4,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te accelereren, in de nieuwe MINI John Cooper Works Countryman duurt dit 5,1 seconden – 1,4 en 1,5 seconden sneller dan in de vorige modellen. Met het vermogen van de nieuwe motor en de geoptimaliseerde grip behouden de nieuwe MINI John Cooper Works Clubman en de nieuwe MINI John Cooper Works Countryman hun plekje in de top van sportmodellen in het compacte segment.

8-traps Steptronic Sport transmissie

De overdwars voorin geplaatste motor draagt het fenomenale vermogen over aan een 8-traps Steptronic Sport transmissie. Deze transmissie zorgt voor lagere toerentallen bij het rijden in een hogere versnelling, wat zich vertaalt in een lager brandstofverbruik. Een nieuwe elektronische transmissieaansturing zorgt zowel voor een betere schakeldynamiek als een beter rijcomfort. Het schakelen en het akoestische comfort zijn ook verder geoptimaliseerd. De lockup van de omvormer sluit direct na het wegrijden, wat voor een directe verbinding met de motor zorgt. De schakelpaddles aan de stuurkolom behoren tot de standaarduitrusting en maken handmatig schakelen mogelijk. Daarnaast is de 8-traps Steptronic Sport transmissie voorzien van een launch-functie, die bij het wegrijden vanuit stilstand voor een optimale tractie en maximale rijdynamiek zorgt. Ook is de nieuwe automatische transmissie voorzien van een geïntegreerd sperdifferentieel. Dit verbetert bijvoorbeeld de grip onder slechte weersomstandigheden en zorgt ook voor meer rijdynamiek bij sportief bochtenwerk. 

ALL4 vierwielaandrijving

De ALL4 vierwielaandrijving speelt een centrale rol bij het optimaliseren van grip, lichtvoetigheid en rijstabiliteit van de auto. De intelligente besturingsunit van het ALL4 systeem is verbonden met DSC Dynamic Stability Control en berekent continu de ideale verdeling van aandrijfkrachten tussen de voor- en achterwielen. Onder normale rijomstandigheden met ingeschakeld DSC wordt het motorvermogen overgebracht naar de voorwielen. Maar als de besturingsunit van het DSC-systeem waarneemt dat één van de voorwielen dreigt door te slippen, wordt in een fractie van een seconde de koppeling naar de achterwielaandrijving ingeschakeld.
 

 

Sportonderstel en sportremsysteem

Niet alleen de motor is doorontwikkeld, ook de ondersteltechnologie werd aangepast. Voor zowel de wielophanging voor als achter zijn stijvere en ook lichtere componenten gebruikt. Het race-achtige karakter in de wegligging komt daardoor nog beter tot zijn recht. 
Daarnaast zijn de nieuw afgestelde wielophanging en demping, DSC Dynamic Stability Control en de elektromechanische stuurbekrachtiging specifiek gericht op het extreem lichtvoetige karakter. Voor beide modellen is een adaptief onderstel met elektronisch aangestuurde dempers tegen meerprijs leverbaar. Sportieve of juist meer comfortabele kenmerken in het rijgedrag zijn dan via de MINI Driving Modes te bepalen. De nieuwe MINI John Cooper Works Clubman wordt standaard geleverd met een sportonderstel alsmede een adaptief onderstel, dat het mogelijk maakt om de auto met 10 millimeter ter verlagen. Het sportremsysteem biedt nu remklauwen met 4 zuigers voor en vaste remklauwen bij de achterwielen, zodat zelfs onder extreme omstandigheden goede remprestaties zijn gegarandeerd. De grote remschijven aan de voor- en achterzijde met geoptimaliseerde luchtinlaatgeometrie leveren ook een bijdrage aan de hoge mate van stabiliteit.